Jak zwiększyć świadomość, rozpoznawalność marki lub firmy?

Budowa pozycji silnej i stabilnej marki to nie łatwy orzech do zgryzienia i wiąże się z długotrwałym, złożonym procesem. Bowiem nie da się od tak zbudować pozycji na rynku i zdobyć zaufania klienta. Trzeba oryginalnie docierać do klienta, budować z nim więź, zyskiwać reputację i posługiwać się narzędźmi marketingu w taki sposób, by odróżnić się od konkurencji. Ale firma to nie tylko nowi klienci, ale również dotychczasowi, których powinniśmy utwierdzać w przekonaniu pioniera na rynku. Warto pamiętać o tym, że dzięki świadomości marki zwiększamy sprzedaż i popyt na nasze usługi i produkty. 

Czym jest świadomość marki?

By zrozumieć cały proces budowania świadomości marki wypadałoby przede wszystkim zapoznać się ze znaczeniem tej frazy. Świadomość firmy to przede wszystkim wyróżnienie na tle innych, to świadomość kojarzenia Twojej firmy z wysoką jakością usług i produktów, ale nie tylko, bo do kolejnych aspektów zalicza się również budowanie dopasowanych skojarzeń, budowanie reputacji, czy utrzymywanie kontaktu z klientami. Doskonale wykorzystują to światowi giganci – nie promujmy tutaj żadnych firm, ale o czym myślisz, gdy powiem Ci o nadgryzionym jabłku? Właśnie - o tym mówimy - o skojarzeniach, renomie. Czasem dochodzi do tak silnego zbudowania na rynku, że słowa produktów zastępujemy wyrazami, które są całą kategorią produktów. Przykład? - Co ubierasz dziecku? Powiesz pieluchomajtki, czy pampersa? 

Dlaczego warto stale dbać o świadomość swojego brandu?

Jest to najprościej w świecie opłacalne i przynosi szereg pozytywnych aspektów. Sprzyja to bowiem w zdobyciu klientów, budowaniu zaufania, wiarygodności, podnosi też konkurencyjność i ułatwia kontakt z klientem. 

Proces budowania świadomości marki – od czego zacząć, jak ją wzmocnić?

Działania w zakresie budowy marki nie są proste, dlatego by uniknąć niepotrzebnych błędów warto zadbać o opracowanie odpowiedniej strategii komunikacji i strategii marketingowej – bo oczywiście bez marketingu się nie obejdzie. Dokładne zdefiniowanie Twojego biznesu pozwoli Ci dobrze go poznać - dlatego warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jakie są największe zalety Twoich usług lub produktów?
  • Jaką misje ma Twoja firma?
  • Jakie są cele brandingowe i marketingowe firmy?
  • Do kogo chcesz dotrzeć, jaka jest Twoja grupa docelowa?
  • Jakie kanały chciałbyś wykorzystać do budowania świadomości firmy?
  • Co sądzą o Tobie obecni klienci?

To kropla w morzu, a nawet oceanie – ale pozwoli Ci to spojrzeć z góry na całą sytuację. Warto wspomnieć o tym – by nie idealizować swojego biznesu, produktu, marki – tylko trzeźwo spojrzeć na sytuację. Jak dotrzeć do zamierzonych celów?

  • Bądź obecny w social-mediach,
  • Dystrybuj personalizowaną treść,
  • Podejmuj relację z klientami i kontrahentami,
  • Zadbaj o swoje SEO (pozycjonowanie),
  • Rozbuduj marketing szeptany,
  • Bądź “na czasie”,
  • Pokaż osoby odpowiedzialne za Twoją markę,
  • Prowadź bloga,

Znasz już podstawowe zagadnienia i przesłanie, jak wykorzystasz tą wiedzę - zostawisz to specjaliście, czy spróbujesz działać na własną rękę? Wszystko zależy od Ciebie!